BUITENSPEELTIPS
10 tellen in de Rimboe
In het spel 10 tellen in de rimboe proberen de spelers zich te verstoppen voor de zoeker.
Voor je begint spreek je een plek af waar vanuit de zoeker gaat aftellen. (Bijv. Een lantarenpaal.)
10, 9, 8, 7…
Het kind dat aftelt moet tijdens het gehele spel altijd op deze plek blijven staan!
Om speuren gemakkelijker te maken kan je bijvoorbeeld een touw aan de startplek vastmaken.
De zoeker mag dan vrij bewegen zolang deze het touw maar blijft vasthouden.
Na het aftellen speurt de zoeker over het speelveld terwijl hij bij de buutplek blijft staan.
- Benoem de namen van de kinderen die je kunt zien.
- Kan de zoeker niemand (meer) zien…?
- Roep dan hard “Tien tellen in de rimboe!”
- Begin dan opnieuw (HARD OP!) met tellen…
Vervolgens rennen alle kinderen terug naar de startplek.
- Ze noemen hun naam.
- Raken het startpunt aan.
- En rennen zo snel mogelijk naar een nieuwe verstopplek.
Maar let op! Het spel wordt steeds moeilijker! Elke speelronde duurt 1 tel korter! Dus: 9, 8, 7, 6…
De ronde daarna start de zoeker met tellen bij de 8, 7, 6, 5…
Wie het langste ongezien zichzelf elke keer opnieuw weet te verstoppen wint het spel! In het filmpje kan je (een beetje) zien hoe het spel gespeeld moet worden